گیره نجاری یـا پیچ دستی یکی از ابزارهایی هست که درون ساخت ساده‌ترین وسایل چوبی هم کاربرد دارد. آموزش ساخت میز کار نجاری اگر کار با گیره‌ و پیچ دستی کـه به هیچ جا وصل نیست برایتان سخت هست و همـیشـه قبل از کار گیره را بـه مـیز وصل مـی‌کنید، آموزش ساخت میز کار نجاری بهتر هست یک گیره نجاری رومـیزی داشته باشید. آموزش ساخت میز کار نجاری درون این ساختنی آموزش ساخت گیره نجاری رومـیزی را برایتان آماده کردیم کـه پروژه‌های نجاری را برایتان بـه مراتب ساده‌تر مـی‌کند.

آموزش ساخت گیره نجاری رومـیزی

از این گیره نجاری مـی‌توانید به منظور چسباندن قطعات چوب بـه یگدیگر، گیره تخته‌های بزرگ بـه مـیز، نگه داشتن تخته چندلا و حتی بـه عنوان ابزار کمکی به منظور دریل استفاده کنید. به منظور ساخت گیره نجاری رومـیزی حتما به ابزارهای نجاری دسترسی داشته باشید اما لزوما نباید از ابزارهایی کـه در تصاویر مـی‌بینید،‌ استفاده کنید.

گام اول: آموزش ساخت میز کار نجاری وسایل مورد نیـاز به منظور ساخت گیره نجاری

  • دو تخته چندلا با ابعاد ۱۴×۱۴×۳/۴ سانتیمتر – به منظور ساخت پایـه
  • دو نوار چوبی سخت با ابعاد ۱۴×۷/۸-۱×۳/۴ سانتیمتر – به منظور مـیله‌های جلویی و پشتی
  • مـیله فلزی توکار T
  • چهار عدد پیچ T
  • چهار عدد دکمـه فلزی گرد
  • دو عدد دکمـه اینسرت پنچ گوش
  • چهار عدد مـیله دندانـه‌دار ۲۴ اینچی – به منظور نصب مـیله فلزی توکار
  • اینسرت دمدانـه‌دار

ابزار مورد نیـاز

  • اره رومـیزی
  • روتر
  • دریل
  • اره فلزبر

گام دوم: پایـه را بسازید

پایـه گیره نجاری درون واقع ابعادش را مشخص مـی‌کند. بنابراین دو تخته چندلا با ابعاد دلخواه‌تان ببرید و آنـها را با چسب بهم بچسبانید. سپس تخته‌ها را با گیره ببندید و یک وزنـه سنگین رویشان بگذارید که تا چسب خوب خشک بشود.

]]>

در ساختنی بخوانید :

با کنده درخت و مـیلگرد چهارپایـه چوبی بسازید

گام سوم: مـیله‌ها را بسازید

برای ساخت مـیله‌ها از سخت‌ترین چوبی کـه دارید، استفاده کنید. عرض الوار را بـه اندازه عرض تخته پایـه دربیـاورید. سپس دو تکه از الوار به منظور جلو و پشت گیره ببرید.

بعد از اینکه هر دو مـیله را درون ابعاد مشخص شده بریدید، یکی از آنـها را به منظور جلو و دیگری را به منظور پشت علامت‌گذاری کنید. روی دو سر مـیله پشتی حتما یک نصفه به منظور رد شدن مـیله دریل کنید. اندازه حتما طوری باشد کـه مـیله ‌دندانـه‌دار کاملا داخلش چفت بشود.

روی مـیله جلویی هم یک بـه همـین شکل و در همان نقطه دریل کنید؛ با این تفاوت کـه اینبار حتما کمـی بزرگ‌تر از قطر مـیله باشد که تا مـیله بـه راحتی داخل حرکت کند.
دقت کنید کـه ‌ها حتما دقیقا درون یک نقطه دریل بشوند و وقتی مـیله‌ها روی هم قرار مـی‌گیرند، کاملا با هم تراز باشند.

گام چهارم: مـیله توکار را اضافه کنید

حالا حتما شیـارهای نصب مـیله‌های توکار را دو طرف تخته پایـه ببرید. ضخامت مـیله‌ توکار را روی پایـه علامت بزنید و شیـارها را دقیقا با همـین عمق ببرید که تا سطح مـیله توکار با سطح پایـه تراز باشد. درون همـین مرحله اندازه مـیله توکار و مـیله دندانـه‌دار را هم علامت بزنید و آنـها را هم ببرید. بهتر این دو مـیله را کمـی بلندتر از تخته پایـه ببرد.

سپس روی هر دو مـیله جلویی و پشتی، دو دریل کنید. این ‌ها حتما دقیقا روی مـیله توکار قرار بگیرند. بعد مـیله‌های چوبی را روی تخته پایـه بگذارید و با دقت بـه شیـاری کـه بریده‌اید، جای ‌ها را دو طرف مـیله‌ها و درست وسط شیـار علامت بزنید.

]]>

در ساختنی بخوانید :

با تکه های چوب کوچک تخته آشپزخانـه شیک و مقاوم بسازید

گام پنجم: تخته پایـه را پرداخت کنید

تخته پایـه را کاملا سنباده بکشید و یک لایـه روغن جلا رویش اسپری کنید.

گام ششم: گیره نجاری را مونتاژ کنید

همـه قطعات لازم به منظور ساخت گیره نجاری آماده هست و مـی‌توانید مونتاژ را شروع کنید.

ابتدا روی مـیله‌‌های توکار چهار دریل کنید و سپس آنـها را با پیچ بـه شیـارها روی تخته وصل کنید. سپس مـیله‌های چوبی را بـه کمک دکمـه‌ها و اینسرت‌های دندانـه‌دار و طبق تصاویر بـه پایـه وصل کنید.

گام ششم: مـیله دندانـه‌دار را وصل کنید

برای اتصال مـیله ‌دندانـه‌دار مـی‌توانید از روش‌های مختلف استفاده کنید. ما از پیچ از یک دکمـه فلزی استفاده کردیم. اگر مـی‌خواهید اتصال مـیله بـه مـیله چوبی پشتی دائمـی باشد، از کمـی چسب داخل استفاده کنید. اتصال مـیله ‌دندانـه‌دار حتما طوری باشد کـه داخل مـیله چوبی جلویی حرکت آزادانـه داشته باشد.

گام هفتم: مـیله‌های جدید را اضافه کنید

ساخت گیره نجاری درون مرحله قبل کامل شده اما اگر احساس مـی‌کنید مـیله‌های چوبی شکل هستند یـا مـی‌خواهید ارتفاع بیشتری داشته باشند، همان مراحل را تکرار کنید و دو مـیله چوبی جدید بـه گیره اضافه کنید. روش ساخت و افزودن این مـیله‌های چوبی مشابه دو مـیله قبلی هست و تفاوت خاصی ندارد.

گیره نجاری آماده است

حالا مـی‌توانید با استفاده از مـیله‌ دندانـه‌دار فاصله بین دو مـیله چوبی را تراز کنید و قطعاتی کـه مـی‎‌خواهید بهم بچسبانید یـا ثابت کنید را بین آنـها قرار بدهید. به منظور ثابت جای مـیله هم از دو دکمـه اینسرت‌دار پنج گوش استفاده مـی‌کنیم.

تجربه خودتان از ساخت گیره نجاری را با کاربران ساختنی بـه اشتراک بگذارید.

]]>

در ساختنی بخوانید :

با دستگاه برش لیزری اسباب بازی ماکت لودر بسازید

منبع

بیشتر بخوانید:

]]>




[آموزش ساخت گیره نجاری رومـیزی به منظور تازه‌کارها | ساختنی آموزش ساخت میز کار نجاری]

نویسنده و منبع: عاطفه اسدزاده | تاریخ انتشار: Thu, 21 Jun 2018 07:18:00 +0000