در این ساختنی طرز ساخت یک صندلی گهواره ای را یـاد مـی گیرید کـه مدل عروسکی دارد. درست گهواره کودک مـی توانید این صندلی گهواره ای را درون اتاق کودک یـا اتاق نشیمن و حتی فضای باز استفاده کنید. درست گهواره کودک به منظور ساخت این صندلی چوبی حتما ابزار نجاری داشته باشید و تا حدودی با ساخت وسایل چوبی آشنا باشید.

در ادامـه هم آموزش ساخت صندلی گهواره ای را مـی خوانید و هم مـی توانید الگوی برش قطعات را دانلود کنید. بـه این ترتیب ساخت صندلی ساده تر مـیشود. البته مـی توانید فقط روش کار را یـاد بگیرید و از طرح های دیگر به منظور ساخت صندلی گهواره ای استفاده کنید. در تصویر زیر چند نمونـه صندلی گهواره ای دیگر با طرح فیل را مـی ببینید و مـی توانید از آنـها به منظور ساخت صندلی مخصوص تان الهام بگیرید.

صندلی گهواره ای بسازید

انواع مدل های صندلی گهواره ای

گام اول : درست گهواره کودک وسایل مورد نیـاز

  • تخته چندلای 18 مـیلیمتری
  • رنگ چوب یـا روغن چوب
  • طناب بافته شده با ضخامت 8 که تا 10 مـیلیمتر
  • مـیله چوبی
  • چسب چوب
  • کاغذ سنباده

ابزار مورد نیـاز

  • اره مویی
  • روتر (اختیـاری)
  • دریل
  • مداد

گام دوم : مدل صندلی را بسازید

یک مدل کوچک از صندلی بسازید

ساخت مدل امکان اشتباه را بـه حداقل مـیرساند

ساخت مدل وسایل چوبی درون اندازه کوچک، درست گهواره کودک روش خوبی به منظور پیشگیری از اشتباه است. وقتی مدل صندلی را مـی سازید، امکان بروز اشتباه درون حین ساخت نمونـه اصلی بسیـار کمتر مـیشود و در نتیجه هزینـه های ساخت زیـاد نمـی شود. به منظور ساخت نمونـه مدل مـی توانید از اره مویی دستی یـا دستگاه برش لیزری استفاده کنید.

]]>

در ساختنی بخوانید :

دستور پخت: رول خیـار و مرغ بپزید

اگر طراحی دیگری به منظور صندلی گهواره ای انتخاب کرده اید و نمـی خواهید از االگوهای آماده استفاده کنید، حتما نمونـه مدل را بسازید که تا مطمئن شوید نسبت قطعات را درست تنظیم کرده اید.

گام سوم : طراحی صندلی گهواره ای

قطعات صندلی گهواره ای

اگر بـه دستگاه برش لیزری دسترسی داشته باشید، مـی توانید خطوط برش را روی تخته چندلا حکاکی کنید. بـه این ترتیب ب قطعات صندلی ساده تر مـیشود. اگر بـه دستگاه برش لیزری دسترسی ندارید، مـی توانید یکی از روش های زیر را به منظور ب قطعات صندلی انتخاب کنید :

الگوها را پرینت کنید و آنـها را روی تخته چندلا بچسبانید. سپس تخته ها را با اره مویی ببرید؛
از پروژکتور به منظور انداختن الگوها روی تخته چندلا استفاده کنید.

فرقی نمـی کند کدام روش را به منظور ب قطعات انتخاب مـی کنید، حتما قبل از شروع کار درباره اندازه قطعات مطمئن شوید. اندازه قطعات را با توجه بـه قد و وزن کودک انتخاب کنید.

[box type=”download” align=”alignright” class=”” width=””]

[/box]

گام چهارم : قطعات را ببرید

محل اتصال تخته های پایـه بـه یکدیگر

نحوه تنظیم قطعه C با مـیله چوبی

ها را دریل کنید

بعد از اینکه شکل قطعات را روی تخته ها کشیدید (یـا چسباندید)، مـی توانید ب را شروع کنید. از اره مویی برقی به منظور ب تخته ها استفاده کنید و سعی کنید که تا جایی کـه مـی توانید روی خطوط حرکت کنید. درون مراحل بعد مـی توانید خطوط برش را با سوهان یـا سنباده صاف خواهیم کرد.

هر کدام از قطعات صندلی گهواره ای، ویژگی هایی دارند کـه باید درون حین برش بـه آنـها دقت کنید :

]]>

در ساختنی بخوانید :

آموزش ساخت : قاب آینـه موزاییکی بسازید

قطعه A – امکان ترک خوردن این قطعه درون حین دریل چشم وجود دارد. به منظور جلوگیری از بروز این مشکل، ابتدا یک کوچک روی تخته دریل کنید و سپس آن را بزرگ کنید. را از هر دو طرف دریل کنید (نیمـی از یک طرف چوب و نیمـی از طرف دیگر) که تا دور آسیب نبیند.

اندازه مـیله چوبی و طنابی کـه از پشت این قطعه رد مـیشود را هم درون همـین مرحله مشخص کنید. نوع دریل مناسب به منظور مـیله چوبی را هم انتخاب کنید.

قطعه B و C – پاهای این فیل شیـارهایی دارد کـه باید با نـهایت دقت آنـها را ببرید. بالای پاها را هم حتما سوهان بکشید چون قطعه F روی آنـها قرار مـی گیرد و داخل شیـار حتما کاملاً تمـیز و صاف باشد.

قطعه D – به منظور اینکه مطمئن شوید صندلی گهواره ای درست تاب مـیخورد، دو تخته پایـه های صندلی را با دو پیچ – از محل برش شیـارها – بهم وصل کنید و سپس هر دو پایـه را همزمان ببرید. سپس تخته ها را از هم باز کنید و شیـارهایی کـه بدنـه روی آنـها قرار مـی گیرند را ببرید.

قطعه E – بهتر هست نشیمن صندلی را کمـی گردتر ببرید که تا راحت تر بشود. اگر بخواهید مـی توانید روی این قطعه را با ابر و پارچه بپوشانید.

قطعه F – گوش های فیل کار دسته های صندلی را انجام مـیدهند و برای کودکان نوپا ضروری هستند. به منظور ب شیـارهای گوشـه این قطعه مـی توانید از دریل هم استفاده کنید.

قبل از شروع این مرحله از ساخت صندلی چوبی، حتما مشخص کنید کـه مـی خواهید صندلی را رنگ کنید یـا فقط از روغن استفاده مـی کنید. اگر مـی خواهید صندلی را رنگ کنید، حتما شیـارها را کمـی عریض تر ببرید چون رنگ خشک شده کمـی از فضای داخل شیـارها را پر مـیکند.

]]>

در ساختنی بخوانید :

آموزش ساخت : یک هواپیمای مدل ساده بسازید

برای جلوگیری از ترک خوردن لبه های تخته چندلا مـی توانید بـه لبه های تخته – با حاشیـه 2 مـیلیمتری – چسب نواری بزنید.

گام پنجم : قطعات را سنباده بزنید

قطعات صندلی را سنباده بزنید

تمام قطعاتی کـه بریده اید را سنباده بزنید و مطمئن بشوید کاملاً داخل هم فرو مـی روند. حالا مـی توانید محل روی قطعه A کـه مـیله چوبی از آن رد مـیشود را علامت بزنید. دم فیل را هم علامت بزنید. اندازه این دو بـه قطر مـیله چوبی و طنابی کـه استفاده مـی کنید، بستگی دارد.

قطعات صندلی را طوری سنباده بزنید کـه لبه هایشان کاملاً نرم و صاف بشوند و پوست دست را اذیت نکنند.

گام ششم : صندلی را رنگ کنید

تخته ها را رنگ کنید

حالا مـی توانید صندلی را مطابق سلیقه خودتان یـا فرزندتان رنگ کنید. بعد از اینکه همـه قطعات را رنگ کردید، حتما دست کم دو روز صبر کنید که تا رنگ ها کاملاً خشک بشوند. فقط بعد از خشک شدن کامل رنگ مـی توانید قطعات صندلی را بهم وصل کنید.

گام هفتم : صندلی را سرهم کنید

وصل قطعات صندلی بـه یکدیگر نیـاز بـه فشار زیـادی دارد. اگر مـی خواهید از چکش به منظور محکم اتصالات استفاده کنید، حتما یک تکه چوب بین چکش و قطعات بگذارید که تا فشار چکش روی سطح چوب پخش بشود.

مطابق تصویر قطعات را بهم وصل کنید و در حین اتصال داخل تمام شیـارها کمـی چسب چوب قرار بدهید. چسب هایی کـه از لبه شیـارها بیرون مـیزنند را هم با کمـی آب تمـیز کنید.

بعد از اینکه بدنـه صندلی را ساختید، مـی توانید آن را بـه پایـه های صندلی وصل کنید. این قسمت از مونتاژ صندلی کمـی سخت هست و نیـاز بـه دقت و البته فشار بیشتری دارد. ابتدا پاهای جلویی فیل را داخل شیـارهای روی پایـه های صندلی قرار بدهید و سپس پاهای پشتی فیل را هم داخل شیـارها فرو کنید و با کمـی فشار آنـها را ثابت کنید. فراموش نکنید به منظور این شیـارها هم از کمـی چسب استفاده کنید.

]]>

در ساختنی بخوانید :

آموزش ساخت : یک مانیتور پرتابل بسازید

مونتاژ این صندلی کودک کمـی سخت هست اما وقتی قطعات را بهم وصل کنید، خیـالتان راحت مـیشود کـه دیگر از هم جدا نخواهند شد.

گام هشتم : دم فیل را اضافه کنید

طناب را از این رد کنید

طناب را با چسب سرجایش ثابت کنید

با کمـی طناب بافته شده مـی توانید یک دم به منظور فیل درست کنید. طناب را از پشت قطعه A رد کنید و برای ثابت ش هم از چسب چوب استفاده کنید. طناب را کمـی داخل بچرخانید که تا تمام سطح تماسش با چوب بـه چسب آغشته بشود. انتهای طناب را هم گره بزنید.

صندلی گهواره ای آماده است

صندلی گهواره ای آماده است

به همـین سادگی یک صندلی مخصوص کودک ساختید. مـی توانید از همـین روش ساخت استفاده کنید و یک صندلی با طراحی دلخواه تان بسازید. تصاویر صندلی هایی کـه با این روش مـی سازید را با ساختنی بـه اشتراک بگذارید.

منبع

بیشتر بخوانید:

]]>




[آموزش ساخت : صندلی گهواره ای مخصوص کودک بسازید | ساختنی درست گهواره کودک]

نویسنده و منبع: عاطفه اسدزاده | تاریخ انتشار: Tue, 17 Jul 2018 05:50:00 +0000